Adresa školy:
Pöttingova 2
771 00
Olomouc
e-mail: sekretariat@epol.cz
tel: 585704111
Vznik Ústavu hraběte Pottinga v Olomouci
Hrabě Emanuel Pötting-Persing stál u kolébky Českého školství v Olomouci. Nejvýznamnějším krokem, jímž
k jeho rozvoji napomohl, bylo založení Ústavu hraběte Pöttinga. Hrabě původně chtěl postavit novou českou
školu na vznikající Nové Ulici. Jelikož však tato snaha neuspěla, rozhodl se postavit novou školu přímo v
Olomouci. Příslušníci české inteligence, s nimiž se hrabě stýkal, mu doporučili, aby zřídil ústav se světským
vyučováním, přirozeně na náboženském základě.
30. října 1893 bylo c. k. místrodržitelstvím v Brně schváleno založení spolku Ústav hraběte Pöttinga –
český penzionát a škola pro vzdělávání dívek. 19. listopadu 1893 se v Národním domě v Olomouci konala
jeho ustavující valná hromada. Veřejnost byla seznámena se složením devítičlenného kuratoria z olomouckých
dam, které bylo jmenováno hrabětem. Předsedkyní kuratoria byla zvolena Amálie Ambrosová, manželka
advokáta Julia Ambrose. Na schůzi byly rovněž schváleny stanovy spolku a byl určen účel jeho založení: cílem
činnosti všech členů mělo být "...šíření vzdělání žen, péče o zdokonalení a rozšíšení ženské práce a prospěšný
odbyt jejich výrobků a vůbec rozšíření vzdělání žen." Ve stanovách byly vyjmenovány prostředky, pomocí nichž
mělo být dosaženo stanoveného cíle. Spolek měl pořádat učební kurzy a vytvářet ústavy pro rozvoj vzdělání,
podporovat výrobní dílny i závody, starat se o ženské penzionáty, kuchařské a hospodyňské školy. V náplni
práce spolku bylo i pořádání schůzí, rozprav, přednášek a výstav.
Nejvýznamnějším aktem ustavující valné hromady bylo sestavení a schválení první základní listiny
Ústavu hraběte Emanuela Pöttinga v Olomouci, kterým mělo místo získat školu pro výchovu a vzdělání
dívek. V této listině, která shrnovala zásady, jimiž se škola řídila až do r. 1948, uvedl hrabě Pötting, jak si
představuje náplň školy: "...jest to směr náboženství a víry; tato je matkou ctnosti a lásky, tyto jsou nejkrásnější
ozdobou ženy a nejsladším kouzlem každé domácnosti; jest to směr vyšší vzdělanosti, aby žena proniknuta
vědou obecnou a vědomím významu svého, který v národě zaujímá, dostoupila onoho vážného a jemného
postavení, jež vzdělané ženě ve vzdělaném národě přísluší, a aby v tomto postavení svém byla kotvicí ušlechtilého
mravu a dítkám svým první svědomou učitelkou lásky vlastenecké; a jest to směr prakticko-hospodárný, aby
poznáním těžkosti výdělku v době této, naučením se šetrnosti, porozuměním se všemu odvětví prací domácích,
buď sebe samu zaopatřiti, buď muži svému v potřebách života bedlivě a opatrně se pomáhati naučila".
Druhá základní listina Ústavu hraběte Pöttinga, vydaná 1. 5. 1895, podrobněji rozpracovávala první
základní listinu z r. 1893. Byly v ní znovu zdůrazněny výše uvedené základní směry, jimiž se měla výuka ústavu
ubírat: opravdová zbožnost, vlastenecké cítění a prakticko-hospodářské znalosti a dovednosti. Listina dále
stanovuje, že škola má nést jméno Ústav hraběte Pöttinga v Olomouci, vyučovacím jazykem je čeština,
základním náboženstvím na škole má být římskokatolické a všichni učitelé mají být tohoto vyznání